Eredetvizsgálat
- 4. kerület, 13. kerület, 14. kerület, 15. kerület, 16. kerület lakosai számára

Ki fizessen az elkövetett bűnökért?


Ki fizessen az elkövetett bűnökért?

Több tízezren kerülhetnek bajba a MÁV ÁBE volt ügyfelei közül, egy érdekes polgári törvény miatt. Mialatt a MÁV ÁBE öt volt vezetője ellen zajlik a sikkasztási per, addig a volt ügyfelek szinte egymást váltják a bíróságokon.


Egy polgári törvény ugyanis lehetőséget biztosít a cascós biztosítottak biztosító társaságainak, hogy a kártérítést a vétkes autóson behajtsák, függetlenül attól, hogy volt e érvényes kötelező biztosítása. A biztosító társaság kálváriájának köszönhetően több mint 22000 károsult vár a pénzére.

Egy bemutatott példa alapján, egy hazai autós pert vesztett az Allianz biztosítóval szemben. A bíróság kötelezte, hogy a közel háromszázezer forintos kárt 15 napon belül térítse meg. Nem volt perdöntő, hogy az autós érvényes kötelező felelősség-biztosítással rendelkezett. Egyetlen lehetősége annyi, hogy a megítélt kártérítésre részletfizetést kérjen. A több ezer per mindegyike arról szól, hogy a károsult közvetlenül a károkozótól is követelheti a kár összegét. Ezzel a károkozó egykori MÁV-os ügyfelek mindegyike retteghet. Ez a tény a cascós ügyfelekkel. De mi történt azokkal, aki MÁV-os autóssal ütköztek. Nos, amennyiben nincs elég pénze az ügyfélnek a perköltségre, akkor bottal ütheti a pénzének a nyomát.


A MÁV ÁBE vagyonelszámolása jelenleg még tart. Mivel egyesületről van szó, a megmaradt vagyonból a kárigények kielégítése az egyesület alapszabálya szerint zajlik. Eszerint az első körben a személyi sérültek kártérítése fog megtörténni. A teljes igények kielégítésére pedig nem valószínű, hogy marad a pénzből. Az egész vagyonrendezési per majd csak akkor zárulhat le, ha egyértelmű lesz, hogy mennyi a követelés és mennyi a megmaradt vagyon összesen. Erre azonban még várni kell, hiszen közel 1200 per folyik, melyben a MÁV ÁBE érintett.

A PSZÁF már évekkel ezelőtt súlyos szankciókkal figyelmeztette a MÁV biztosítót, hogy képezzen megfelelő tartalékot és, hogy a súlyos hiányosságait pótolják. A szervezet belső vizsgálatot is elindított a megfelelő eljárás megítélésére. A biztosító a legnagyobb hibákat a kockázatok azonosításában és kezelésében követte el.

Az Európai Unió ide vonatkozó irányelve alapján kell egy közös biztosítói alap, mely az ilyen esetekben kifizeti a károsultak követeléseit. Érdekes módon Magyarországon, ezt a garanciaalapot csak a kirobbant botrány után hozták létre. Több szervezet, köztük a Fogyasztóvédelmi Egyesület is azon dolgozik, hogy az érvénybe lépő, garanciaalap létrehozását meghatározó kötelező felelősség-biztosításról szóló törvény visszamenőleg is legyen hatályos és a MÁV biztosító károsultjait ebből az alapból fizessék ki. A szervezetek annak érdekében, hogy sikeresek legyenek, még az Alkotmány Bíróságot is megkereste az elképzeléseivel.

 

Bázis állomásaink

Budapest III. kerület - 1039 Budapest Szent István utca 17

Budapest XV. kerület - 1152 Szentmihályi út 114